Ce facem dupa o despartire?

Fiecare dintre noi am trecut cel putin o data printr-o despartire de persoana draga si am simtit efectul negativ – cu cat investitia afectiva a fost mai mare, cu atat intensitatea emotiilor si timpul de tamaduire au fost mai mari.

Atunci cand ruptura se produce dar cei doi se impaca ulterior, raman temeri si reminiscente legate de nemultumirile care au condus la ruptura. Cu cat se repeta de mai multe ori despartirea-reimpacarea, cu atat scad sansele reusitei acelei relatii. Fiecare despartire lasa cicatrici sufletesti, precum impactul imaginii unei vaze de portelan reconstituita prin lipire, dupa ce a fost sparta.

Primul lucru catre depasirea situatiei este sa accepti realitatea si sa iti propui sa mergi mai departe, luand cu tine ceea ce ai invatat din experienta respectiva. Adu-ti aminte de primele despartiri semnificative, incepand cu prieteniile de la gradinita sau de la scoala, cand a trebuit sa schimbi grupul prietenilor de joaca, sa te desparti de colegii de scoala sau de liceu. Pentru fiecare varsta, drama este la fel de mare. Acum, insa, uitandu-te inapoi la momentele respective, ceea ce atunci era de neconceput si greu de suportat, este privit ca fiind un eveniment peste care ai trecut.  Optimismul si o gandire pozitiva te vor ajuta sa te indrepti catre lucruri frumoase si activitati noi de care cu siguranta te poti bucura.

Ai o dorinta arzatoare de rezbunare? Simti nevoia sa ii arati ca poti intra foarte repede in relatie cu altcineva? Desi pare greu, totusi ar fi preferabil sa te obisnuiesti sa privesti lucrurile din perspectiva ta, nu dintr-a celuilalt: „ce ar zice daca as face asta? oare i-ar pasa? oare o sa reactioneze?” Gandeste-te in primul rand la tine, la faptul ca poate nu esti inca pregatit(a) sa te arunci in bratele unei alte persoane. Fiind prea recenta despartirea, nu prea ai ce sa oferi din punct de vedere emotional si s-ar putea sa inregistrezi un esec, intarindu-ti ideea ca nu ai noroc sau nu meriti sa fii fericit(a), sau, este posibil ca persoana cea noua sa se ataseze de tine, dar sa se simta folosita, precum o persoana „de tranzitie”.

Cu siguranta ai nevoie de timp pentru a te vindeca, iar acest lucru inseamna sa te redescoperi, sa iti intelegi sentimentele si starile prin care treci, sa le accepti si sa incepi sa realizezi diverse activitati pe care nu ai mai avut timp si interes sa le realizezi in timp ce erai in acea relatie.

Exista anumite planuri personale/profesionale care au fost puse intre paranteze sau erau doar la nivel de idee? Investeste-ti energia  in activitati placute, constructive, straduindu-te sa observi in toate si cealalta jumatate a paharului. Ce lucruri nu puteai sa faci si acum ai atata timp pentru ele? Realizeaza o lista cu tot ceea ce ti-ai dorit sa faci si nu ai reusit, pentru ca este timpul sa le indeplinesti.

Cum ti se pare ideea de a iesi cu prietenii cu care nu ai mai avut timp sa iesi de foarte mult timp?  Este un prim pas sa iei telefonul si sa ii apelezi, apoi discutia poate sa iti capteze atentia pe nesimtite. Este esential ca sentimentele sa nu ramana inchise intr-un „dulapior”, ci sa fie exprimate, scoase la suprafata pentru a nu stoca emotiile negative.

Muzica dinamizanta, activitatile ce presupun miscare sunt recomandate in aceasta perioada de trecere catre o noua etapa.

Aminteste-ti intotdeauna faptul ca situatia actuala in care te afli nu este destinatia finala. Ceea ce este mai bun abia acum va incepe sa apara!

 

Articol de Psiholog, Consilier dezvoltare personala, Consilier vocational  Francisca Conovici

ShareShare on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *