Comunicarea: eficienta / bariere

Sa avem o comunicarea eficienta ne dorim cu totii, insa uneori pentru a ne bucura de ea este nevoie de rabdare, acomodare, invatare si … exersare.

Unele persoane pot avea dificultati in a-i intelege pe ceilalti sau in a se exprima cu usurinta, acestora fiindu-le mai greu sa stabileasca relatii. Altora le este usor sa se adapteze in situatii diverse relationand si comunicand spontan cu ceilalti. Astfel, unele persoane sunt mai pasive, altele mai active in comunicare.

 

  • Iata cateva exemple de bariere in cadrul unei comunicari eficiente:

–          Temeri: de esec, de a nu spune ceva gresit, de a nu se face de ras

–          Neintelegerea mesajului interlocutorului

–          Emotii in fata anumitor persoane (aceste emotii se manifesta prin: tremor al vocii, palpitatii, inrosire, transpiratii etc.)

–          Diferente de viziune, educatie, cultura, ce pot starni chiar conflicte intre partenerii de discutie

–          Evitarea de a spune ce este deranjant (datorita temerilor enumerate mai sus) situatie care poate genera sentimente negative, greu de gestionat

–          Stiluri diferite de comunicare (stil activ, stil pasiv, stil asertiv)

 

  • Daca exista bunavointa, aceste bariere pot fi inlaturate, tinand cont de cateva sugestii:

–          Fii tu cel care initiaza discutia, despre subiectul pe care doresti sa il dezbati

–          Lasa gandurile auxiliare si concentreza-te “aici si acum” pe discutia cu interlocutorul tau

–          Daca nu intelegi ceea ce tocmai a exprimat interlocutorul, nu ezita sa te clarifici. Verifica daca ceea ce ai inteles tu este conform cu ceea ce a spus celalalt: ”Daca am inteles bine, vrei sa spui ca…?”

–          Incepi sa simti emotiile? Sa iti transpire palmele? Fii constient de aceste sentimente, nu incerca sa le ascunzi, pentru ca ele sunt in acord cu ceea ce simti. Daca le ”bagi sub pres”, efortul de a le tine acolo te va costa. Respira adanc, concentreaza-te pe idee, pe subiect si spune: ”sunt putin emotionat, asa este de obicei cand am o discutie importanta/ cu cineva important pentru mine”! Vei duce la bun sfarsit o conversatie fara a mai fi deranjat de emotiile de care tocmai ai devenit constient si pe care le lasi in pace, altfel nu te vor lasa ele pe tine

–          Atunci cand doresti sa discuti despre o anumita problema care pe tine te deranjeaza, nu o evita, ci fi onest si vorbeste despre asta

–          Este esential sa se constientizeze si sa se accepte diferentele de comunicare. Suntem diferiti, in consecinta intelegem si ne exprimam diferit. De exemplu cel ce are un stil activ poate fi mai dominator in discutie, pe cand cel pasiv isi retine gandurile, trairile si nevoile, zambeste si este de acord mai tot timpul. Cel ce are un stil asertiv de comunicare vorbeste, dar si asculta, negociaza si accepta compromisuri, fara a renunta la nevoile fundamentale.

Consilierul pentru dezvoltare personala pune la dispozitia celor care doresc, metode eficiente, practice, de rupere a barierelor comunicarii.

 

Psiholog, Consilier pentru dezvoltare personala Francisca Conovici

ShareShare on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn

One Comment

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *